Nauka – uczenia trzeba się nauczyć

Maski dziecięce – ciekawość i nadzieja w jednym

Co zrobić, żeby dziecko nie bało się sprawdzianów?

Co zrobić, żeby dziecko nie bało się sprawdzianów?

EMOCJE SĄ KONSTRUOWANE

To jedno z najbardziej niesamowitych odkryć związanych z naszym mózgiem i sposobem przeżywania przez nas emocji.

Badania wykazują, że konsekwencje tego odkrycia mogą mieć doniosłe znaczenie dla Twojego dziecka. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy może sprawić, że Twoje dziecko będzie czuło się bardziej komfortowo w szkole oraz osiągało lepsze rezultaty w nauce!

Przed trudnym wyzwaniem (w przypadku dzieci może to być sprawdzian, występ przed publicznością itp.), prawie każde dziecko ma podniesiony puls, przyśpieszony oddech, lekko spocone dłonie, skurcz w brzuchu bądź w gardle i tym podobne doznania. To typowe objawy… no właśnie – tu się pojawia problem, bo te same sensacje w ciele, mogą posłużyć do skonstruowania zupełnie odmiennych emocji przez nasze mózgi…

 

STRES CZY PRZYGOTOWANIE DO WYZWANIA?

Jednej grupie dzieci opisano wyżej wymienione reakcje organizmu jako przejaw stresu i podniesionego poziomu lęku. Drugiej grupie, naukowcy wyjaśnili, że te reakcje świadczą o tym, że mózg mobilizuje swój pełny potencjał i przygotowuje się do poradzenia sobie z trudnym wyzwaniem.

Jaki był tego efekt? Dzieci z drugiej grupy, osiągały o 40% lepsze rezultaty na sprawdzianach! Paradoksalnie, podniesiony puls, nie tylko nie wyłączał możliwości poznawczych tych dzieci (jak klasycznie uważa się, że działa szkolny stres), lecz wręcz przeciwnie, sprawiał, że stawali się oni bardziej skoncentrowani, zmotywowani i przekonani, że poradzą sobie z wyzwaniem, bo ich mózg jest do tego przygotowany. Zmiana nastawienia sprawiła, że mózg na podstawie tych samych bodźców z organizmu, skonstruował zupełnie inne reakcje emocjonalne.

 

MIŁOŚĆ CZY GRYPA, OTO JEST PYTANIE…

Neurolożka, która odkryła to zjawisko, opisała zabawną historię, która sprawiła, że zaczęła ona rozważać nową koncepcję emocji. Wszystko zaczęło się od… zaproszenia na kawę.

Młoda, atrakcyjna  badaczka, potrzebowała odreagowania po ciężkim dniu pracy i pozwoliła się zaprosić na kawę przez – jak to sama określiła – mało atrakcyjnego dla niej kolegę z pracy. Kiedy siedzieli i sączyli czarny napój, nagle ciałem kobiety wstrząsnęły dreszcze, na twarzy pojawił się rumieniec i poczuła uderzenie gorąca. Uważniej przyjrzała się swojemu adwersarzowi i poczuła chęć zacieśnienia tej znajomości. Kiedy wróciła do domu, zwymiotowała, dopadła ją 40 stopniowa gorączka i przez tydzień chorowała na grypę.

To co ją zastanowiło później i skłoniło do badań był fakt, że jej mózg zinterpretował rumieniec, dreszcze i uderzenie gorąca jak pożądanie a nie jako objaw choroby. Gdyby poczuła te same sensacje czekając na autobus późnym wieczorem, nie pomyślałaby, że właśnie w kimś się zakochała, tylko, że zapowiada się długie chorowanie. Kontekst wpłynął na to, co czuła.

 

W JAKI SPOSÓB MOŻESZ ZASTOSOWAĆ TĘ WIEDZĘ W PRAKTYCE?

Lekcja dla Ciebie drogi rodzicu jest taka, że na randki trzeba chodzić zdrowym, żeby nie pomylić grypy z miłością 😊

A z dzieckiem (które jeszcze na randki nie chodzi) warto porozmawiać i zmienić kontekst tego co czuje, przed trudnym wyzwaniem. Możesz zrobić to w niżej opisany sposób:

Co czujesz się przed sprawdzianem (lekcją z nauczycielem, za którym nie przepadasz itp.)? Serce szybciej bije, dłonie się pocą, szybciej oddychasz… Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje? Jaki jest cel takiej reakcji? Kiedy masz takie doznania, w tym właśnie momencie, twój mózg przygotowuje się, do poradzenia sobie z wyzwaniem, które przed Tobą stoi! Niektórzy mówią, że jest to strach. Być może sam/sama do tej pory tak myślałeś/aś. Jednak nie jest to do końca prawda. To oznaka mobilizacji twojego organizmu. Kiedy poczujesz te oznaki, możesz powiedzieć do siebie: mój mózg i moje ciało przygotowuje się do poradzenia sobie z wyzwaniem. Innymi słowy możesz powiedzieć mobilizuję się lub przygotowuję się do wyzwania.

Kiedy dziecko potraktuje w ten sposób reakcje swojego organizmu, może lepiej czuć się w szkole, być bardziej skoncentrowane oraz zmotywowane, i przede wszystkim osiągać lepsze rezultaty ze swojej pracy – a potwierdzają to liczne badania.


Zapoznaj się z pełną treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 10 -11 oraz 17-18  września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2022/

Wewnętrzny obraz siebie

Co zrobić, żeby dziecko lepiej myślało o sobie?

WEWNĘTRZNY OBRAZ SIEBIE

Obraz własnego „ja” dziecka stanowi zbiór jego myśli: o sobie, o roli w klasie, cechach osobowości, możliwościach intelektualnych i wyglądzie. Jest to wymiar samooceny, który określa, w jakim stopniu dziecko myśli dobrze bądź źle o sobie.

Im bardziej dziecko jest świadome swoich własnych możliwości, dobrych cech, tym lepszy obraz siebie.

Tworzy to pozytywne sprzężenie zwrotne – dobry obraz siebie pozwala osiągać większe sukcesy a wnioski z każdego doświadczenia zakończonego pozytywnym wynikiem przyczyniają się do lepszego uświadomienia własnego potencjału.

Działa to niestety również w druga stronę. W środowisku, w którym dziecko ponosi porażki, czuje się głupsze i gorsze od innych, kształtuje negatywny obraz siebie. Tworzy to negatywne sprzężenie zwrotne – porażka rodzi stres, a zakończone negatywnym wynikiem doświadczenie, przyczynia się do obniżenia poczucia własnej wartości dziecka.

Co możesz z tym zrobić? Mamy dla Ciebie i Twojego dziecka kilka rozwiązań!

 

ZNAJDŹ ŚRODOWISKO, W KTÓRYM TWOJE DZIECKO MOŻE SIĘ ROZWIJAĆ

Środowisko, w którym dziecko może odkrywać i rozwijać swoje możliwości intelektualne wzmacnia pozytywny obraz siebie!

Kiedy dziecko zaczyna rozwijać nowe umiejętności, zazwyczaj korzystnie wpływa to na jego myślenie o sobie.

Umiejętności w sferze intelektualnej, które warto rozwijać u dziecka, które chodzi do szkoły i wiele godzin spędza na uczeniu się, powinny obejmować na przykład szybkie czytanie, znajomość technik pamięciowych, nielinearne notowanie czy dobrze rozwiniętą umiejętność myślenia matematycznego. Każda z tych umiejętności, kiedy jest dobrze wytrenowana sprawia, że dziecko staje się bardziej świadome swego ogromnego potencjału intelektualnego, co przekłada się na możliwość osiągania sukcesów w szkole i większe poczucie szczęścia.

 

KSZTAŁTUJ ZDOLNOŚCI INTERPERSONALNE SWOJEGO DZIECKA.

Obszar interpersonalny, obejmuje umiejętność zaprzyjaźniania się, wyrażania swoich myśli, emocji i uczuć w relacjach z innymi ludźmi. To również bardzo ważna sfera życia dziecka, w której może się ono kształcić, rozwijać i doskonalić.

Zazwyczaj poszerzenie umiejętności interpersonalnych pozytywnie wpływa również na zwiększenie się możliwości intelektualnych dziecka.

 

ROZWIJAJ MYŚLENIE… ROZWOJOWE

Dlaczego warto stworzyć dziecku środowisko, w którym może ono rozwijać swoje talenty i umiejętności? Bo sposób myślenia o możliwości doskonalenia siebie, również ma olbrzymi wpływ na własny obraz.

Kiedy dzieci poznają i rozwijają swoje możliwości, zaczynają myśleć o sobie w sposób „rozwojowy”. Myślenie „rozwojowe” jest to przekonanie, że można się zmienić i doskonalić siebie.

Najczęściej prowadzi to do korzystniejszego myślenia o sobie, a co za tym idzie, daje możliwość osiągania lepszych rezultatów w szkole.

„Rozwojowość” jest jedną z 9 Diamentowych Cech Sukcesu, do których należą poza tym: poczucie własnej wartości, optymizm, sumienność, silna wola, cierpliwość, ciekawość, entuzjazm, wdzięczność

Wszystkie cechy i wyżej wymienione umiejętności, dzieci rozwijają na kursach w Akademii Nauki.


Zapoznaj się z pełną treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 10 -11 oraz 17-18  września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2022/

Masz wspaniałe dziecko!

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W AKADEMII

Obecnie Warszawa znajduję się w 🟥 strefie, dlatego chcemy odpowiedzieć na najczęściej zadawane przez Was pytania dotyczące naszych zajęć.
 
➡️ Nasze grupy stacjonarne funkcjonują według harmonogramu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, dzięki którym jeszcze żadna grupa NIE musiała przejść na kwarantannę 😷
 
rodzice zostawiają/dobierają dzieci przy drzwiach, skąd trenerzy zaprowadzają/odprowadzają dzieci
każdemu wchodzącemu dziecku mierzymy temperaturę
każde wchodzące dziecko dezynfekuje ręce płynem dostępnym przy wejściu
zajęcia poszczególnych grup rozpoczynają oraz kończą się „na suwak” tj. z 15 minutowym odstępem
trenerzy wietrzą oraz dezynfekują sale przed oraz po zajęciach
dzieci podczas przerwy nie wychodzą samodzielnie z sali
dawna poczekalnia dla rodziców została zlikwidowana
na bieżąco dezynfekujemy klamki, automat itp.
sekretariat działa tylko w formie zdalnej
na korytarzu obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa dla wszystkich
w każdej sali dostępny jest płyn do dezynfekcji rąk oraz powierzchni
ilość dzieci w sali nie przekracza 12 osób
 
W przypadku konieczności przejścia na tryb on-line przez którąś grupę, zajęcia będą odbywały się na ZOOM jedynie przez wymagany czas kwarantanny. Po tym czasie zajęcia wrócą do formy stacjonarnej.
 
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt
📱 502 190 259
📧 nowogrodzka@akn.pl
FB/AkademiaDziecka

Dlaczego dzieci tracą swoje uzdolnienia matematyczne?

JAKI JEST ZWIĄZEK MIĘDZY ROZWOJEM KORY PRZEDCZOŁOWEJ A UCZENIEM SIĘ? 

 

 

JAKI JEST ZWIĄZEK MIĘDZY ROZWOJEM KORY PRZEDCZOŁOWEJ A UCZENIEM SIĘ? 🤔

W mózgu 🧠, to kora przedczołowa odpowiada za jakość uczenia się twojego dziecka. Jest ona najmłodszą ewolucyjnie częścią naszego cerebrum.

Wypełnia przestrzeń za twarzoczaszką i łatwo ją rozpoznać, bo jest bardzo pomarszczona i z wieloma fałdami.

To w niej zachodzą wszystkie, najbardziej złożone procesy umysłowe i poznawcze, jakie są dostępne człowiekowi.

Jej jakość i wielkość odróżnia nas od innych naczelnych.

Pojawienie się kory przedczołowej umożliwiło nam cywilizacyjny skok, rozwinięcie nauki (między innymi przez wynalezienie pisma i matematyki), sztuki i technologii, aż do współczesnej nanotechnologii, komputerów kwantowych i mikrochirurgii.

Kora przedczołowa odpowiada również za umiejętność planowania, koncentrację, motywację, kontrolę zachowania, a także pomaga nam odróżnić dobro od zła.

🔴 KORA PRZEDCZOŁOWA W MÓZGU DZIECI I NASTOLATKÓW

Okres dzieciństwa oraz dojrzewania, to czas rozwoju i formowania się kory przedczołowej w mózgu a zatem również sprawności posługiwania się funkcjami, za które ona odpowiada.

Rodzice nie raz skarżą się, że ich pociechom jest czasami trudno coś zrozumieć, nie potrafią kontrolować impulsów, nie mają motywacji, nie zastanawiają się, zanim zaczną działać.

Dzieje się tak dlatego, że kora przedczołowa w ich mózgach, dopiero w wieku 25 lat osiągnie pełną dojrzałość.

Jednak na ostateczną jej sprawność i funkcje wpływa to, jak stymulowany jest ten obszar mózgu, przez cały okres dzieciństwa i nastoletni.

⭐️ ROZWÓJ KORY PRZEDCZOŁOWEJ = ROZWOJOWI ZDOLNOŚCI DO NAJBARDZIEJ CENNYCH UMIEJĘTNOŚCI, JAKIE POSIADA CZŁOWIEK

Im lepiej uformowana jest kora przedczołowa w mózgu dziecka, tym lepiej radzi sobie ono z czytaniem, matematyką i co za tym idzie, coraz lepiej posługuje się pozostałymi jej funkcjami.

Działa to również w drugą stronę – dziecko uczące się biegle czytać oraz rozwiązujące wymagające zadania i łamigłówki, kształtuje swoją korę przedczołową w mózgu i… coraz lepiej posługuje się pozostałymi jej funkcjami.

CO ROZWIJA KORĘ PRZEDCZOŁOWĄ DZIECKA (I KAŻDEGO INNEGO UŻYTKOWNIKA MÓZGU)?

Oto 5 rzeczy, które możesz zrobić, aby lepiej kształtować korą przedczołową swojego dziecka, i swoją:

1. AMBITNE WYZWANIA INTELEKTUALNE
Badania na tomografie komputerowym pokazały, że u dzieci, które myślą nad złożonymi problemami matematyczno-logicznymi, zwiększa się napływ krwi do kory przedczołowej, co powoduje rozwój naczyń krwionośnych i tym samym lepsze dotlenienie i odżywianie mózgu.

W konsekwencji obszar ten rozwija się i coraz lepiej funkcjonuje!

Zauważono również, że wśród ludzi z wyższym wykształceniem, występowanie chorób degeneracyjnych mózgu jest mniejsze.

Brak wyzwań sprawia, że połączenia neuronowe ubożeją.

Według badań profesor Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, niektóre dzieci tracą uzdolnienia matematyczne już w trakcie ośmiu pierwszych miesięcy nauki w pierwszej klasie.

Uważa się, że dzieje się tak dlatego, że uczone są matematyki pasywnie i mało ambitnie. Liczenie w zakresie od 1 do 20 na pewno nie rozwinie talentu matematycznego pierwszoklasisty!

2. BIEGŁE CZYTANIE
Jeżeli poprosimy, żeby pokazano nam trójkę najzdolniejszych uczniów w szkole, to okaże się, że są oni wszyscy bardzo sprawnie czytają.

Czytanie rozwija mózg, a jakość tego rozwoju zależy również od metod, którymi uczymy dzieci czytania.

Zazwyczaj metody szkolne, polegające na składaniu literek, są dla dzieci mało efektywne i nie atrakcyjne. Warto zainteresować się alternatywnymi metodami nauki czytania, które lepiej, szybciej i w atmosferze radości rozwijają tę umiejętność u dzieci.

Warto zwrócić również uwagę na fakt, że najsprawniej czytające osoby, nauczyły się czytać jeszcze przed pójściem do szkoły.

3. NAUKA JĘZYKÓW OBCYCH
To bardzo ważny aspekt rozwoju mózgu młodego człowieka ale nie tylko.
Neurobiolodzy uważają, że języków obcych powinniśmy uczyć się do końca życia, żeby zachować przez całe życie dobrą kondycję umysłową.

4. UPRAWIANIE SPORTU
Podwyższone tętno w wyniku intensywnego wysiłku sprawia, że mózg jest lepiej ukrwiony, oczyszczony z wolnych rodników i odżywiony.

Wpływa to na kondycję i jakość jego pracy.

Wiele badań przeprowadzonych wśród dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów jednoznacznie wykazało, że ruch bardzo korzystnie wpływa na możliwości poznawcze badanych osób.

5. UPRAWIANIE SZTUKI
Sztuka, to również domena kory przedczołowej. Wśród naukowców, dwa razy więcej osób uprawia jakiś rodzaj sztuki niż wśród reszty społeczeństwa a wśród Noblistów, ludzi tworzących sztukę na wysokim poziomie, jest aż trzy razy więcej!

Tworzenie sztuki rozwija wyobraźnię, zdolności językowe i matematyczne.

Wyjaśnia to, dlaczego dzieci, które posługują się nielinearnym systemem norowania (Mapy Myśli) i technikami pamięciowymi, (które wymagają używania wyobraźni i wizualizacji), lepiej zapamiętują to, czego się uczą.

W 1999 roku, gdy ważnym systemom komputerowym groziła „pluskwa milenijna”, wiele programów wymagało aktualizacji i przeprogramowania. Gdy na rynku pracy w tym czasie zabrakło programistów, kilka dużych korporacji zatrudniło bezrobotnych… muzyków, zaobserwowano bowiem, że mają oni dużą łatwość uczenia się języków programowania!

🔴 CO OBNIŻA JAKOŚĆ DZIAŁANIA MÓZGU?

1. Pasywna rozrywka związana z oglądaniem TV i grami komputerowymi.

2. Mało ambitne wyzwania intelektualne i artystyczne.

3. Stres.
Więcej o działaniu stresu na mózg, trybach alarmowych działania mózgu oraz o technikach samoregulacji i rezyliencji (które uważane są za kluczowe dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka) możesz przeczytać w innych artykułach na naszej stronie.

4. Brak ruchu.

5. Złe odżywianie.
Jedzenie wysokokaloryczne (o wysokim indeksie glikemicznym), przetworzone i nasycone tłuszczami trans, nie tylko nie odżywia mózgu, ale wręcz go uszkadza.
Słowa dr Paula Claytona „czas przestać jeść i zacząć się odżywiać”, mają szczególne znaczenie w przypadku dzieci.

Jeżeli jeszcze tu jesteś, gratulujemy wytrwałości!

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą kursów Akademii Nauki dla dzieci i młodzieży, które rozwijają poczucie własnej wartości, zdolności matematyczne, podnoszą sprawność czytania i uczenia się.

W dniach 10 -11 oraz 17-18  września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2022/