Jak dzieci tracą zdolność czytania?

Jednym z obszarów, który nie jest umiejętnie rozwijany w szkole jest… czytanie. Zazwyczaj dzieci uczone są tej sztuki mało twórczymi metodami głoskowymi, które są nudne, żmudne i niskoefektywne.

Metodologia nauki czytania, którą posługują się nauczyciele w szkołach liczy sobie już blisko 200 lat i jest – delikatnie mówiąc – dość mało uwzględniająca najnowsze odkrycia związane z mózgiem i jego możliwościami uczenia się. Na przykład badania Celine Alvarez wykazują, że sylabizowanie utrudnia posługiwanie się kodem alfabetycznym, natomiast pokazywanie związku pomiędzy dźwiękami a literami z pominięciem sylabizowania przynoszą dużo lepszy efekt.

To tylko jeden z przykładów, że stosowane dziś metody szkolne nie są doskonałe – Twoje dziecko najprawdopodobniej uczyło się sylabizować. Oczywiście nie jest to wina nauczycieli, że wymaga się od nich stosowania określonej metodologii.

Dlaczego warto uczyć dzieci szybkiego czytania?

Szybkie czytanie to umiejętność rozpoznawania na jeden rzut oka nie jednego a kilku wyrazów równocześnie. Jest to bardzo naturalne – tak czytają osoby, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły – nie musisz wierzyć mi na słowo – zapytaj znajomych, którzy czytają szybciej niż inni i lubią czytać, kiedy się tego nauczyli. Dzieci, które potrafią szybko czytać, czerpią z czytania dużo więcej frajdy, szybciej się uczą, lepiej się koncentrują, mają lepszą pamięć – ich aparat poznawczy jest bardziej rozgimnastykowany przez stymulację większą ilością danych.

Dzieci, ucząc się czytania w szkole, przechodzą szkolenie fonetyczne, a to jak widzisz na poniższej rycinie, angażuje najbardziej lewą stronę płata potylicznego mózgu (im ciemniejszy kolor tym większa aktywność mózgu w danym obszarze). Dlatego osoby uczone w ten sposób, często nie tylko mają problemy z czytaniem, ale też nie osiągają zbyt wielkiej biegłości w tej sztuce. Czytanie „połową mózgu” jest też mało wydajne, dlatego dość liczna jest grupa uczniów, którzy nie przepadają za oddawaniem się lekturze.

Jeżeli zależy Ci na rozwoju zdolności swojego dziecka, to być może warto rozważyć naukę – innymi niż szkolne – metodami, które angażują również potencjał prawej półkuli mózgu (co związane jest z treningiem rozpoznawania całych grup wyrazów) i znacznie zwiększają szybkość i jakość czytania. Dlaczego?

Ogólne spostrzeżenie jest takie, że uczniowie, którzy osiągają największe sukcesy w szkole związane z nauką, najczęściej najlepiej też czytają. Dzieje się tak dlatego, że czytanie przyczynia się do zwiększenia szybkości i jakości myślenia. Jeżeli z definicji, czytanie jest to proces myślowy, uruchomiony symbolami (tekstem) znajdującymi się na zadrukowanej kartce, to szybsze i sprawniejsze czytanie wymusza szybsze myślenie.

Zazwyczaj też osoby, które sprawnie czytają, czytają dużo, a to wpływa na jakość tzw. wsadu sensorycznego w ich mózgach. Jak wynika z badań Lisy Feldman-Barrett to bezpośrednio przekłada się nie tylko na inteligencję, ale również na jakość przeżywanych emocji, uczuć oraz prezentowanych zachowań.

Czytanie wpływa też na kształtowanie się charakteru i umiejętności miękkich, gdyż znacząco rozwija zdolność do empatyzacji i wyobraźnię.  Dobra wiadomość jest taka, że każde dziecko, dzięki odpowiedniemu treningowi i zaangażowaniu, może nauczyć się sztuki szybkiego czytania.


Zapoznaj się z pełną treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9 – 10 oraz 16 – 17  września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/