Czy Twoje dziecko wie, jak działa jego mózg?

Dzieci od małego są uczone, w jaki sposób jeść, w której ręce trzymać nóż, a w której widelec. Wdrażamy dzieci do dbania o własną higienę…
? Ale czy ktoś uczy dzieci jak się uczyć?
Czy Twoje dziecko wie, jak działa jego mózg? ?
Albo jak może wykorzystać jego naturalne możliwości, żeby uczyć się sprawnie i w atmosferze zabawy? ?
Sportowiec, zanim wejdzie na boisko, doskonale wie, co należy zrobić, żeby nie nabawić się kontuzji i móc wykorzystać swój sportowy talent.
? A czy uczniowie wiedzą, co należy zrobić przed sprawdzianem, żeby mogli w pełni wykorzystać potencjał swoich inteligentnych mózgów?
Dziecko, które nie zna technik uczenia się – skazane jest na mechaniczne „wkuwanie”. A ono, niestety nie jest zbyt efektywne i rozwijające.
Natomiast dziecko, które ma dobrze wytrenowaną pamięć – przeżywa mniej stresu i czuje się pewniej w szkole.
? Chcesz odkryć próbkę własnych możliwości?
Wykonaj poniższy eksperyment ⤵️
Przeczytaj listę zakupów: ziemniaki, arbuz, cukier, olej, jabłka, masło, świeża ryba na obiad, przecier pomidorowy, bułka tarta i kilka cytryn.
A teraz odtwórz tę listę z pamięci.
Jeżeli zapamiętałaś od 7️⃣ do 9️⃣ produktów, to możesz sobie pogratulować, Twoja pamięć działa doskonale.
Ale czy możemy coś zrobić, żeby zapamiętać całą listę zakupów?
Możemy zaprząc do pracy naszą prawą półkulę mózgu.
? → Niesamowita prawa półkula ⭐
Ludzki mózg to genialny instrument pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Stanowi niepowtarzalne centrum dowodzenia, steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem, magazynem i powiernikiem naszej tożsamości, myśli, pragnień i wyobrażeń.
? Ze względu na połączenie cech żywej materii z możliwością przetwarzania informacji na ogromną skalę nazywany jest biokomputerem.
Każdego dnia mózg radzi sobie z ogromną ilością informacji.
Mózg posiada dwie półkule.
Każda półkula mózgu stanowi oddzielny system i w dużym stopniu może funkcjonować niezależnie od drugiej.
? Lewa półkula opracowuje materiał werbalny.
Informacje zawarte w prawej półkuli mają postać wyobrażeń i symboli. Lewa półkula rozpoznaje wyobrażenia prawej półkuli i zamienia je na słowa, ale nie jest w stanie tworzyć nowych idei. To z prawej półkuli pochodzą nowe pomysły i twórcze interpretacje. To idee wykreowane przez prawą półkulę mózgu, będą w przyszłości zarzewiem sukcesów dziecka.
Generalnie w szkole najbardziej angażowana jest lewa – odtwórcza półkula mózgu. To sprawia, że dziecko nie rozwija się harmonijnie.
Kiedy w proces uczenia się zaangażujemy prawą półkulę, potencjał dziecka (i dorosłych) wzrasta kilkukrotnie.
? Wróćmy do naszej listy zakupów. Będziesz teraz wyobrażać sobie po kolei rzeczy do kupienia, rozmieszczone na własnym ciele.
? Pierwsze na naszej liście są ziemniaki. Skojarz je ze stopami. Wyobraź sobie, że depczesz ugotowane ziemniaki, czujesz ich ciepło pod stopami, wychodzą między palcami u stóp…
Przez chwilkę pobądź z tym obrazem…
? Drugi jest arbuz, a do zapamiętania posłużą nam kolana. Wyobraź sobie, że klęczysz na połówce arbuza… Twarda skórka arbuza chroni Twoje kolana… Poczuj arbuza pod swoimi kolanami…
? Dalej mamy cukier i uda. Zobacz, że wysypałeś cukier na uda, przesypuje się on po twoich nogach…
? Olej i plecy – masaż pleców ciepłym olejem…
? Kolejne są jabłka i brzuch. Wyobraź sobie jabłka rozgniatane na swoim brzuchu. Twój brzuch ocieka sokiem, zobacz pestki, miąższ…
? Dalej masło i klatka piersiowa – samodzielnie wymyśl obraz…
? Szyja i ryba – poczuj zimny dotyk ryby na szyi, albo ość w gardle…
? Przecier pomidorowy na ustach…
? Peeling nosa z bułki tartej…
? Cytryna na czole…
Żeby teraz przypomnieć sobie listę zakupów, po kolei pomyśl o częściach swojego ciała…
Co deptałaś? Na czym klęczałeś? Co było na udach, a czym były posmarowane plecy? Co było na twoim brzuchu, a co na klatce piersiowej? Co dotykało szyi i co trzymałeś w ustach? Co się działo z Twoim nosem i co pukało Cię w czoło?
Jeżeli dobrze wyobraziłaś sobie te obrazy, to teraz bez najmniejszych problemów, cała lista zakupów została odtworzona, prawda? Czy zapamiętywanie było teraz łatwe i przyjemne?
? Wskazówki dla rodziców:
Zainteresuj swoje dziecko technikami uczenia się, które angażują zarówno lewą jak i prawą półkulę mózgu.
Należą do nich mnemotechniki, mapy myśli, technika piktogramów. Więcej o tym możesz doczytać w książkach Tonego Buzana, Harrego Lorayne i Marka Szurawskiego.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

Masz wrażenie, że Twoje dziecko nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału?

Masz wrażenie, że Twoje dziecko nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału? ?
▪️ Ma problemy z koncentracją i spędza zbyt dużo czasu przed tabletem czy telefonem?
▪️ Długo odrabia lekcje?
▪️ Nie lubi czytać?
My uważamy, że wszystkie dzieci mogą świetnie radzić sobie w szkole i rozwijać swoje zdolności. A to wszystko bez stresu i niepotrzebnych przeszkód. Jednak żeby tak było, Twoja pociecha musi mieć rozwinięte pewne kompetencje.
W Akademii Nauki nazywamy je ? Kompetencjami Kluczowymi Ucznia:
➡ Sprawne, biegłe czytanie: większość szkolnej nauki opiera się na czytaniu,
➡ Umiejętne zapamiętywanie: techniki pamięciowe, piktogramy, mapy myśli, ułatwiają uczenie się i przypominanie sobie informacji wtedy, kiedy są one potrzebne,
➡ Myślenie matematyczne: umiejętność rozwiązywania problemów i biegłość w liczeniu,
➡ Koncentracja,
➡ Umiejętność radzenia sobie ze stresem i wiara we własne możliwości (samoregulacja i rezyliencja).
Przez ponad 2️⃣0️⃣ lat pracy z dziećmi i młodzieżą zauważyliśmy, że jeśli odpowiednio wcześnie zapewnimy wsparcie naszym uczniom – mogą rozwinąć wszystkie wymienione wyżej kompetencje i w konsekwencji…
… uczyć się w atmosferze odprężenia i radości ?
A to coś, do czego dążymy!
Bo czym byłaby nauka bez zabawy, radości i uśmiechów na buziach? ?
W ? Akademii Nauki traktujemy uczenie się całościowo. Oprócz umiejętności wymienionych wyżej, dzieci, żeby osiągać w życiu to, co jest dla nich ważne i wartościowe, potrzebują pewnej postawy. Nazywamy ją Naturalną Postawą do Uczenia się.
Opiera się ona na cechach, które także rozwijamy w Akademii Nauki.
Należą do nich m.in.:
? Rozwojowość – przekonanie, że mogę kształtować i rozwijać siebie, zarówno swoje cechy jak i inteligencję,
? Poczucie własnej wartości – przekonanie, że jestem wartościowym człowiekiem,
? Pozytywne i optymistyczne nastawienie do siebie i swoich możliwości.
Dziecko, u którego rozwinięte są te cechy, może w większym stopniu doświadczać swojej sprawczości w szkole, jest bardziej skłonne do podejmowania wyzwań i wierzy w znaczenie wysiłku.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

Naukowcy odkryli, że kiedy czujemy się kompetentni, to znaczy potrafimy robić to, czego wymaga od nas sytuacja, mniej się stresujemy, czujemy się szczęśliwsi i bardziej wierzymy w siebie.

Naukowcy odkryli, że kiedy czujemy się kompetentni, to znaczy potrafimy robić to, czego wymaga od nas sytuacja, mniej się stresujemy, czujemy się szczęśliwsi i bardziej wierzymy w siebie.
? Dlatego lubimy czuć się kompetentni w tym, co robimy.
W pracy, gdzie nasze kompetencje i możliwości są podważane i negowane, nie czujemy się zbyt dobrze – prawda? ?
To samo dotyczy dzieci w szkole. Żeby Twoje dziecko czuło się bardziej pewne siebie i mniej stresowało się w szkole, potrzebuje czuć się kompetentne w tym, co robi!
? Żeby dziecko mogło czuć się komfortowo w szkole, potrzebuje wiedzy i umiejętności o tym, jak się uczyć. To w końcu jego podstawowe zadanie.
Każde dziecko może być bardziej odprężone i pewne siebie, jeżeli posiada pewne kluczowe umiejętności, do których należą:
? Sprawne, biegłe czytanie – większość szkolnej nauki opiera się na czytaniu
? Umiejętne zapamiętywanie – techniki pamięciowe, piktogramy, mapy myśli, ułatwiają uczenie się i przypominanie sobie informacji wtedy, kiedy są one potrzebne
? Umiejętność koncentracji
? Myślenie matematyczne – umiejętność rozwiązywania problemów i biegłe rachowanie.
W ciągu 22 lat pracy z dziećmi w Akademii zauważyliśmy, że przy odpowiednim wsparciu, KAŻDE dziecko może rozwinąć w sobie kluczowe umiejętności i w efekcie uczyć się w atmosferze odprężenia i radości.
? W Akademii prowadzimy kursy dla dzieci i młodzieży budujące poczucie własnej wartości, rozwijające kluczowe kompetencje uczenia się. Zajęcia prowadzimy w formie fabularnych gier przygodowych. Stosujemy wiele autorskich rozwiązań i metod, takich jak:
✒️ Nauka Czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego,
✒️ Procedura POWER i wiele innych technik rozwijających rezyliencję,
✒️ Trójstopniowa Metoda Regulacji,
✒️ Skala Gotowości Do Uczenia się,
✒️ 9 Diamentowych Cech i….
…i wiele innych, które pomagają dzieciom w nauce i odkrywaniu swoich mocnych stron.
? Oprócz tego, stawiamy na uczenie się pełne entuzjazmu i poznawanie świata przez eksperymentowanie, dlatego dzieci oprócz treningów wykonują na zajęciach dużo badań i doświadczeń naukowych.
Po naszych kursach KAŻDE dziecko:
✅ sprawnie czyta i potrafi się uczyć,
✅ ma świadomość swoich mocnych stron,
✅ wie jak sobie radzić ze szkolnym stresem,
✅ łatwo zapamiętuje, stosując techniki pamięciowe i mapy myśli,
✅ odnajduje motywację i entuzjazm, by rozwijać swoje zainteresowania i pasje,
✅ uczy się współpracy w grupie i buduje postawę „poradzę sobie”,
✅ lepiej się koncentruje,
✅ jeżeli ukończy program Mistrzowie Matematyki, rozwinie inteligencję matematyczną na bardzo wysokim poziomie.
Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania
502 190 259

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

? Einstein powiedział, że jeżeli chcesz mieć inteligentne dziecko… Czytaj mu bajki!

? Einstein powiedział, że jeżeli chcesz mieć inteligentne dziecko…
Czytaj mu bajki!
? A jeżeli chcesz mieć dziecko jeszcze bardziej inteligentne, to czytaj mu jeszcze więcej bajek.
Nic tak nie rozwija mózgu dziecka, jak ? czytanie. Kiedy czytasz dziecku bajkę, w jego umyśle powstają obrazy odległych krain.
? Twoja pociecha przeżywa w wyobraźni wszystkie czytane przez Ciebie przygody. Wartość takiej stymulacji dla rozwoju jego zdolności jest przeogromna. Głośne czytanie dziecku rozwija jego inteligencję, zdolność kojarzenia i myślenia. Pobudza wyobraźnię i emocje.
? Książkowe kąpiele
Najwięcej korzyści dziecko wyciąga, kiedy podczas czytania pokazujesz równocześnie palcem/wskaźnikiem czytane wyrazy. Dziecko opatruje się z nimi i w przyszłości bardzo łatwo nauczy się czytać (tak samo jak małe dziecko osłuchane z językiem obcym, ma później dużą łatwość w uczeniu się go).
Jest to tzw. „kąpiel wyrazowa”. Jeżeli czytasz dziecku codziennie, bądź pewien, że przyczyni się to do lepszego radzenia sobie dziecka w szkole. Każdy przedszkolak jest bardzo inteligentny i uczy się bez wysiłku.
? Kochane literki
Oprócz czytania bardzo korzystne jest bawienie się literkami i wyrazami. Kiedy bawisz się w czytanie z dzieckiem, tłumacz mu wszystko dokładnie. Wyjaśnij, że wyrazy zbudowane są z liter, a każda litera odpowiada jakiejś głosce.
Bawcie się w rozpoznawanie liter, głoskujcie i sylabizujcie. Na początek, pokazuj dziecku literki, które są w jego imieniu, w wyrazie „mama” i „tata” – to słowa najbliższe dziecku, i rozpoznawanie ich (i liter, z których są zbudowane) sprawi dziecku dużą frajdę. ✨ Umieść w pokoju dziecka alfabet i naklej wyrazy z nazwami na przedmiotach. Wszystko to przyczyni się do rozwoju twojego malucha i ułatwi pierwsze kroki w szkole.
? Czytanie to podstawa
Przez najbliższe kilkanaście lat twoje dziecko będzie się uczyć, a podstawą nauki będzie czytanie. Czytanie lektur, zadań z treścią, tematów do nauczenia się na sprawdzian czy kartkówkę…
To od sprawności czytania w dużej mierze będzie zależało, jak dziecko będzie radzić sobie w szkole. Czy wyzwania szkolne będą wywoływać dreszcz ciekawości, czy lęku i stresu.
Zapraszamy również do ? Akademii Nauki, gdzie prowadzimy programy specjalnie dedykowane dzieciom w wieku przedszkolnym. Podczas zabawy w Małych Odkrywców, przedszkolaki bawią się w czytanie, wykonują eksperymenty naukowe i rozwijają swoje umiejętności.
? Na temat głośnego czytania dzieciom informacje znajdują się na www.calapolskaczytadzieciom.pl.
? Warto również przeczytać książkę „Jak nauczyć małe dziecko czytać” Glenna Domana.
? W takim razie do dzieła!
A wy, jak często czytacie swoim dzieciom? ?

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

dziecko w wieku szkolnym podczas kursu

CO SIĘ DZIEJE W MÓZGU DZIECKA W WIEKU SZKOLNYM?

Kiedy dziecko idzie do szkoły, jego mózg się zmienia i ogranicza tę cudowną zdolność mimowolnej i bezwysiłkowej nauki, którą mają dzieci w wieku przedszkolnym.

Mózg dziecka dojrzewa i zmienia swoją organizację. Nie chłonie wszystkich informacji z otoczenia „jak leci”, lecz zaczyna je selekcjonować, uczy się tego, na czym dziecko się skoncentruje. Dlatego musimy dbać o to, żeby początkujący uczeń, na starcie swojej długiej ścieżki edukacyjnej, uczył się jak najlepszymi metodami, w życzliwej i wspierającej atmosferze. Szczególną troską musimy objąć naukę czytania i matematyki, gdyż będą stanowić one filar umiejętności uczenia się i myślenia młodego człowieka.

 

? Nauka czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego

Nauka czytania przez składanie literek i sylab jest mało efektywna. Ten sposób uczenia czytania stosowany jest od blisko 300 lat i wiemy już, że dzieci za nią nie przepadają. Tym bardziej, że najczęściej po kilkunastu minutach żmudnego literkowania okazuje się, że dziecko zupełnie nie wie, co czytało. Dziś nasza wiedza na temat mózgu i czytania znacznie posunęła się do przodu, co pozwoliło opracować bardziej skuteczne, efektywne i przyjazne metody opanowania tej umiejętności.

Nauka czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego jest wymagająca, ale też zachęcająca, bo dzieci (i rodzice) bardzo szybko widzą efekty swojej pracy, co motywuje do coraz lepszego posługiwania się tą umiejętnością.

Stosowana przez nas metoda zakłada również ćwiczenie myślenia, pamięci i koncentracji, dlatego trening nie ograniczają się wyłącznie do czytania, a możliwe do zaobserwowania efekty sięgają znacznie dalej.

 

? A co z matematyką?

Z badań profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej, wynika że 50% czterolatków przejawia wybitne zdolności matematyczne. Jednak już po ośmiu miesiącach nauki matematyki w pierwszej klasie, liczba dzieci uzdolnionych matematycznie spada o połowę.

Potwierdzają to również badania Ellen i Roberta Kaplanów, którzy są profesorami na Harvardzie. Uważają oni, że dzieci tracą uzdolnienia matematyczne, gdyż uczone są w sposób mało ambitny i odtwórczy.

 

Uwaga: dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 przez rok czasu nie stanowi wyzwania dla mózgu zdrowego siedmiolatka.

Metody Kaplanów, cieszące się na całym świecie dużym uznaniem (posługujemy się nimi również w Akademii Nauki) zakładają stawianie przed dziećmi ambitnych wyzwań, które przede wszystkim rozwijają umiejętność logicznego myślenia.

Efekt?

W czwartej klasie dzieci rozwiązują skomplikowane układy równań, w piątej rachują macierze a w szóstej obliczają pochodne, granice i całki i uwielbiają to robić, mimo tego, że wiele z nich przyszło do Akademii, bo nie lubili matematyki.

 

Ambitnie i w życzliwej atmosferze…

 

Życzymy miłego dnia i przyjemnych wrażeń  podczas czytania naszego bloga.

 

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

zajęcia dla przedszkolaków

JAK UCZY SIĘ MÓZG PRZEDSZKOLAKA?

Dziecko w wieku przedszkolnym uczy się całkowicie mimowolnie i bezkrytycznie.

 

Nic dla niego nie jest trudne. Wystarczy, że pójdzie do piaskownicy, gdzie bawią się dzieci mówiące w innym języku, a po kilku miesiącach samo będzie się nim posługiwać.

Przedszkolak nie musi się koncentrować na tym, czego się uczy. Jego mózg dosłownie pochłania to, co znajduje się w jego otoczeniu, tworząc silne połączenia między neuronami.

 

Jest to doskonały czas na rozpoczęcie, przeprowadzanych w życzliwej atmosferze, zabaw z czytaniem, matematyką czy nauki języków obcych.

 

W Akademii Nauki, dzieci bawiące się w czytanie Metodą Zaangażowania Emocjonalnego (MZE), uczą się czytać bez wysiłku.

Po naszych kursach przedszkolak idący do szkoły ma już pięknie rozwiniętą strukturę neuronalną, która jest odpowiedzialna nie tylko za czytanie, ale również za zdolność do uczenie się, gdyż MZE zakłada rozwój ciekawości poznawczej. Podczas zajęć dzieci wykonują dużo doświadczeń naukowych i mają okazję samodzielnie odkryć, co sprawia, że samolot lata, ile jest tlenu w powietrzu, jakie właściwości ma woda, powietrze itp.

 

Życzliwie, nie znaczy infantylnie.

 

Mózg potrzebuje ambitnych wyzwań, żeby się rozwijać

Trening umysłowy i życie w bogatym środowisku zwiększa wagę mózgu. Trenowane lub stymulowane neurony zwiększają swój rozmiar, mają o 25% więcej rozgałęzień oraz większą liczbę połączeń, co przekłada się na inteligencję. Większa liczba rozgałęzień rozsuwa neurony, prowadząc do zwiększenia objętości i gęstości mózgu. Idea, że mózg jest jak mięsień, który rośnie dzięki ćwiczeniom jest nie tylko metaforą, ale także faktem.

 

? Czy pięć patyczków może wyzwolić potencjał pięciolatka?

Zabawa pięcioma patyczkami (liczmanami), nie jest wyzwaniem dla mózgu przedszkolaka i nie rozwinie jego matematycznego talentu.

Sześcioletnie dzieci, które przychodzą do Akademii na program Mali Mistrzowie Matematyki, już na pierwszych zajęciach bawią się wielkimi liczbami używając pomocy Montessori.

Na dalszych, uczą się mnożyć, operują ułamkami i liczą prawdopodobieństwo, potęgują, poznają liczby ujemne, szybko rachują wykorzystując metody wedyjskiej matematyki i świetnie się przy tym bawią! Żeby wykonać wszystkie te operacje, wystarczy, że potrafią liczyć do 10!

 

Życzymy miłego dnia i przyjemnych wrażeń  podczas czytania naszego bloga.

 

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

Dzieci na egzaminie

JAK WŁĄCZYĆ MÓZG NA EGZAMINIE?

Trójstopniowa procedura regulacji

 

Żeby odzyskać kontrolę nad zachowaniem czy uczuciami i przywrócić zdolności poznawcze dziecka, musimy wyciszyć i uspokoić gadzie oraz ssacze struktury jego mózgu.

Dzieci na naszych kursach poznają między innymi Trójstopniową procedurę samoregulacji (dążenia do równowagi), dzięki której uczą się odzyskiwać spokój i energię do działania. Składają się na nią trzy proste kroki:

 

?Krok pierwszy, to głaskanie jaszczurki, czyli uspokajanie mózgu gadziego. Dziecko ma szansę wyciszyć się i opanować stres.

?Krok drugi, karmienie lwa, to zmniejszanie reaktywności mózgu ssaczego. Dziecko odzyskuje poczucie własnej wartości oraz zdolność do zapamiętywania i uczenia się.

?Krok trzeci – budzenie olbrzyma to aktywizacja funkcji kory nowej i zdolności językowych, matematycznych, artystycznych oraz społecznych dziecka.

 

Od tego roku będziemy również uczyć dzieci posługiwania się Skalą gotowości do uczenia się, aby mogły samodzielnie określić i wyregulować swoje emocje. Wbrew pozorom, gdy wie się jak to zrobić, jest to bardzo proste.

 

Gad na egzaminie

Autor naszych programów Marek Hoffman:

„W tym roku miałem okazję pracować z dziećmi, które zdawały ważne dla siebie egzaminy w szkole. Mózg trójjeden i trening Trójstopniowej procedury regulacji był jednym z elementów naszych spotkań podczas kursów. Po egzaminach dzieci stwierdziły, że kilka razy podczas rozwiązywania testów zastosowały te procedury, kiedy, jak to same określiły: „ich gad zaktywował się, gdy natrafili na pytanie, które wydało im się trudne”. Nie muszę chyba dodawać, że wyniki egzaminów były bardzo dobre!”

 

Trójstopniowa procedura regulacji i Skala gotowości do nauki to autorskie rozwiązania, które stosujemy w Akademii Nauki. Wyrastają one z naszych 20-letnich doświadczeń w pracy z dziećmi i rodzicami. Opierają się one na uznanych i propagowanych w wielu szkołach w Kanadzie i USA technikach samoregulacji i rezyliencji.

 

Regulacja emocji i rezyliencja

Techniki samoregulacji (powracania do równowagi emocjonalnej), są bardzo skutecznym wsparciem dzieci w uzyskaniu optymalnego stanu emocjonalnego.

Techniki te są proste i łatwe, a ich stałe, cierpliwe stosowanie wpływa bardzo korzystnie na harmonizację pracy mózgu. Do technik tych należą np.: obserwacja oddechu, świadome odprężanie mięśni ciała, utrzymywanie uwagi na bodźcach docierających do nas z otoczenia.

 

Rezyliencja to umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków, adaptacja, odporność psychiczna, plastyczność umysłu, zdolność do odzyskiwania utraconych lub osłabionych sił. Rezylientny mózg, to mózg zachowujący swój najwyższy potencjał w obliczu kryzysu czy zagrożenia.

Rezyliencję rozwijają techniki, które umiejętnie przekierowują uwagę dziecka na pozytywny obraz siebie, przywołują dobre doświadczenia, kiedy dziecko czuło się silne i wartościowe. Dzięki nim tworzą się w mózgu silniejsze połączenia między neuronami, związanymi z pozytywną oceną siebie.

Dziecko, które stosuje Trójstopniową procedurę regulacji z czasem panuje nad emocjami, staje się spokojniejsze i mniej reaktywne, lepiej się koncentruje, pamięta i rozumuje.

 

Życzymy miłego dnia i przyjemnych wrażeń  podczas czytania naszego bloga.

 

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

trudne zachowania dzieci

POSTĘPY W NEURONAUCE OBALAJĄ MITY NA TEMAT PRZYCZYN „TRUDNEGO” ZACHOWANIA DZIECI

Odpowiedz sobie na pytanie, czy Twoje dziecko:

 

Boi się albo odczuwa smutek?

Ma trudności z wyciszeniem się przed snem i często się budzi?

Rezygnuje z wykonywania trudnych zadań, bo „na pewno się nie uda” albo nie będzie idealnie?

Ma problemy z nauką?

Nie chce mu się niczego robić?

Jest zezłoszczone, agresywne werbalnie lub fizycznie?

Odpływa myślami i się nie koncentruje?

Dużo czasu spędza przed monitorem (gra, śledzi media społecznościowe, ogląda filmy)?

 

Przyczyną bardzo dużej części tych problemów jest przeciążenie stresem i trudności z odzyskaniem zasobów energii potrzebnej, by sobie z nim radzić.

 

 

Mózg trójjeden

 

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku Paul MacLean, neurobiolog z Yale, stworzył ciekawy, model mózgu. Według jego teorii nosimy w swojej głowie nie jeden, a trzy oddzielne mózgi! Stąd nazwa mózg trójjedyny.

Górna i zarazem przednia warstwa to kora nowa. Wspiera ona wyższe funkcje, takie jak język, matematyka, myślenie, uprawianie sztuki czy samokontrola.

Pod nią leży znacznie starszy mózg ssaczy, który zawiera układ limbiczny sterujący silnymi emocjami i popędami, uczeniem się, pamięcią oraz poczuciem własnej wartości.

Najgłębiej znajduje się najstarszy i najbardziej prymitywny, mózg gadzi, który reguluje wszystkie funkcje podtrzymujące życie.

Nadmierny stres sprawia, że kora nowa wyłącza się, a mózg wchodzi w alarmowy tryb działania, co sprawia, że dziecko staje się nadaktywne lub apatyczne i wycofane.

 

Walka, ucieczka zamrożenie – działanie alarmowe mózgu

Kiedy dziecko (nawet nieświadomie) czuje się zagrożone, jego mózg przełącza się w jeden z trzech trybów alarmowych:

Walka – dziecko jest nadmiernie pobudzone. Ma problem z koncentracją, rozumieniem co się do niego mówi. Może być agresywne i buntujące się.

Ucieczka – manifestuje się lękliwością i wycofaniem. Dziecko ma trudności z uspokojeniem swoich emocji, źle zapamiętuje informacje, ma problemy z uczeniem się i poczuciem własnej wartości.

Zamrożenie – w naturze, kiedy zwierzę nie może walczyć z drapieżnikiem i wie, że nie ucieknie, wtedy jego mózg uruchamia ostateczny mechanizm obronny – zamrożenie. Zwierzę pada i udaje martwe. Dziecko w stanie zamrożenia jest unikające i wycofujące się, marudne, ma niską motywację, czuje się chronicznie zmęczone, apatyczne, czy niespokojne.

 

W stanie nadmiernego stresu następuje przełączenie z „mózgu uczącego się” na „mózg walczący o przetrwanie”. W trybie alarmowym tracimy zdolność pamiętania i uczenia się, gubimy poczucie własnej wartości. Czujący zagrożenie mózg wyłącza wszystkie wyższe funkcje kory przedczołowej, do których należą: język, myślenie refleksyjne (w stresie zapominasz języka w buzi), myślenie twórcze, empatia (kiedy walczysz nie musisz kochać całego świata), zdolności matematyczne, samokontrola, silna wola, cierpliwość i wiele innych. Doświadczając nadmiernego stresu, dziecko napotyka trudności z koncentracją oraz pamięcią. Może łatwo się „wyłączać” lub stać się impulsywne.

 

Nie ma dzieci słabszych, czy niegrzecznych

Dziecko może „utknąć” w stanie dużego (walka) lub zbyt małego pobudzenia (ucieczka, zamrożenie) na krótką chwilę, miesiące a nawet lata.

Dzieci, które chronicznie „odpływają myślami”, czy też te nadaktywne, nie są w jakikolwiek sposób „słabsze”, niegrzeczne ani nie starają się za mało. One po prostu doświadczają nadmiernego stresu.

To bardzo ważne – nie ma głupich dzieci, dzieci niezdolnych czy niegrzecznych. Są tylko dzieci, których układy limbiczne są nadmiernie reaktywne.

 

On nie rozumie co się do niego mówi!

W trybie alarmowym silny stres powoduje kurczenie się mięśni w uchu środkowym, wyciszając częstotliwości charakterystyczne dla głosu ludzkiego i wzmacniając wrażliwość na dźwięki o niskich częstotliwościach.

Dla naszych praprzodków, którzy żyli w lesie miało to sens, gdyż dźwięki o niskiej częstotliwości mogły oznaczać obecność drapieżnika w krzakach, jednak dziś mechanizm ten (pochodzący z epoki kamienia łupanego) sprawia, że zestresowane dzieci są rozkojarzone i nie słyszą nauczycieli czy rodziców. One naprawdę mają problem z rozumieniem tego, co się do nich mówi.

 

Nie krzycz – to w niczym nie pomoże!

Krzyki i groźby tylko zwiększają stres dziecka i powiększają jego zagubienie.

Dzieci nie można zmusić, aby się „uspokoiły”, a grożenie im karą zwiększa dodatkowo poziom stresu, którego już i tak doświadczają. Nadmierne lub zbyt małe pobudzenie to nie jest ich wybór! Nie mogą też się „uspokoić”, jeśli nie wiedzą jak to zrobić.

 

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/

sen ważny dla pracy mózgu

15 MINUT WIĘCEJ SNU MOŻE SPRAWIĆ, ŻE TWOJE DZIECKO BĘDZIE MIAŁO WYŻSZE OCENY W SZKOLE!

W 2015 roku przebadano czwarto- i szóstoklasistów, losowo polecając im, by przez trzy noce szli spać wcześniej lub później niż zwykle.

Pierwsza grupa zyskała w trakcie nocy 30 minut, natomiast druga straciła 31 minut prawdziwego snu.

Różnica w funkcjonowaniu tych dzieci spowodowana snem dłuższym lub krótszym była znaczna. Lekko senny szóstoklasista funkcjonował na zajęciach jak przeciętny czwartoklasista.

 

Liczy się każde piętnaście minut snu.

Dr Kyla Wahlstrom z University of Minnesota odkryła, że nastolatki otrzymujące oceny A (czyli najwyższe) śpią średnio o piętnaście minut dłużej niż uczniowie oceniani na B, ci natomiast zwykle śpią kwadrans dłużej niż oceniani na C i tak dalej.

 

Podczas snu mózg się uczy!

Mózg syntetyzuje część wspomnień w ciągu dnia, jednak dopiero w nocy są one wzmacniane i konkretyzowane – pojawiają się nowe wnioski i skojarzenia, prowadzące następnego dnia do pełnego zrozumienia. Dlatego dobrze jest przespać się z problemem .

 

Dlaczego nie możemy się wyspać?

Najczęstszą przyczyną złej jakości snu dzieci (i nie tylko) jest napięcie emocjonalne.

Przedłużający się szkolny stres, lęki przed sprawdzianami i trudności w relacjach sprawiają, że hipokamp dziecka staje się nadmiernie reaktywny i przełącza organizm w tak zwany tryb alarmowy.

 

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/