Czy Twoje dziecko wie, jak działa jego mózg?
Dzieci od małego są uczone, w jaki sposób jeść, w której ręce trzymać nóż, a w której widelec. Wdrażamy dzieci do dbania o własną higienę…
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t8d/1.5/16/1f914.png)
Czy Twoje dziecko wie, jak działa jego mózg? ![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td5/1.5/16/1f9e0.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td5/1.5/16/1f9e0.png)
Albo jak może wykorzystać jego naturalne możliwości, żeby uczyć się sprawnie i w atmosferze zabawy? ![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc/1.5/16/1f913.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc/1.5/16/1f913.png)
Sportowiec, zanim wejdzie na boisko, doskonale wie, co należy zrobić, żeby nie nabawić się kontuzji i móc wykorzystać swój sportowy talent.
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t7e/1.5/16/1f393.png)
Dziecko, które nie zna technik uczenia się – skazane jest na mechaniczne „wkuwanie”. A ono, niestety nie jest zbyt efektywne i rozwijające.
Natomiast dziecko, które ma dobrze wytrenowaną pamięć – przeżywa mniej stresu i czuje się pewniej w szkole.
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t86/1.5/16/1f4cd.png)
Wykonaj poniższy eksperyment ![⤵️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t19/1.5/16/2935.png)
![⤵️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t19/1.5/16/2935.png)
Przeczytaj listę zakupów: ziemniaki, arbuz, cukier, olej, jabłka, masło, świeża ryba na obiad, przecier pomidorowy, bułka tarta i kilka cytryn.
A teraz odtwórz tę listę z pamięci.
Jeżeli zapamiętałaś od
do
produktów, to możesz sobie pogratulować, Twoja pamięć działa doskonale.
![7️⃣](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t4d/1.5/16/37_20e3.png)
![9️⃣](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t8b/1.5/16/39_20e3.png)
Ale czy możemy coś zrobić, żeby zapamiętać całą listę zakupów?
Możemy zaprząc do pracy naszą prawą półkulę mózgu.
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td5/1.5/16/1f9e0.png)
![⭐](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t3b/1.5/16/2b50.png)
Ludzki mózg to genialny instrument pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Stanowi niepowtarzalne centrum dowodzenia, steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem, magazynem i powiernikiem naszej tożsamości, myśli, pragnień i wyobrażeń.
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/taa/1.5/16/1f449.png)
Każdego dnia mózg radzi sobie z ogromną ilością informacji.
Mózg posiada dwie półkule.
Każda półkula mózgu stanowi oddzielny system i w dużym stopniu może funkcjonować niezależnie od drugiej.
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td5/1.5/16/1f9e0.png)
Informacje zawarte w prawej półkuli mają postać wyobrażeń i symboli. Lewa półkula rozpoznaje wyobrażenia prawej półkuli i zamienia je na słowa, ale nie jest w stanie tworzyć nowych idei. To z prawej półkuli pochodzą nowe pomysły i twórcze interpretacje. To idee wykreowane przez prawą półkulę mózgu, będą w przyszłości zarzewiem sukcesów dziecka.
Generalnie w szkole najbardziej angażowana jest lewa – odtwórcza półkula mózgu. To sprawia, że dziecko nie rozwija się harmonijnie.
Kiedy w proces uczenia się zaangażujemy prawą półkulę, potencjał dziecka (i dorosłych) wzrasta kilkukrotnie.
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td5/1.5/16/1f4c3.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9/1.5/16/1f954.png)
Przez chwilkę pobądź z tym obrazem…
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t69/1.5/16/1f349.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t18/1.5/16/1f9c1.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t75/1.5/16/1f33d.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t95/1.5/16/1f34e.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9f/1.5/16/1f9c8.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t7a/1.5/16/1f41f.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t65/1.5/16/1f345.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t34/1.5/16/1f35e.png)
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t12/1.5/16/1f34b.png)
Żeby teraz przypomnieć sobie listę zakupów, po kolei pomyśl o częściach swojego ciała…
Co deptałaś? Na czym klęczałeś? Co było na udach, a czym były posmarowane plecy? Co było na twoim brzuchu, a co na klatce piersiowej? Co dotykało szyi i co trzymałeś w ustach? Co się działo z Twoim nosem i co pukało Cię w czoło?
Jeżeli dobrze wyobraziłaś sobie te obrazy, to teraz bez najmniejszych problemów, cała lista zakupów została odtworzona, prawda? Czy zapamiętywanie było teraz łatwe i przyjemne?
![?](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t39/1.5/16/1f31f.png)
Zainteresuj swoje dziecko technikami uczenia się, które angażują zarówno lewą jak i prawą półkulę mózgu.
Należą do nich mnemotechniki, mapy myśli, technika piktogramów. Więcej o tym możesz doczytać w książkach Tonego Buzana, Harrego Lorayne i Marka Szurawskiego.
W dniach 9 oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.
To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!
Zapisy na lekcje pokazowe https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/