CIEKAWOŚĆ, KLUCZOWY CZYNNIK INTELEKTUALNEGO SUKCESU

CIEKAWOŚĆ, KLUCZOWY CZYNNIK INTELEKTUALNEGO SUKCESU
Tysiące eksperymentów potwierdzają, że niemowlęta poznają swoje środowisko jak prawdziwi naukowcy, stawiają hipotezy a potem samodzielnie je sprawdzają.
?
? KAŻDE DZIECKO RODZI SIĘ… CIEKAWE ŚWIATA
Małe dzieci doświadczają, przewidują co się może stać, obmyślają i wykonują eksperymenty, które weryfikują poprawność tych przewidywań, oceniają wyniki i dodają tę wiedzę do tworzonej przez siebie, stale rosnącej bazy danych.
Robią to maluchy na całym świecie, dlatego uważa się, że te zachowania eksploracyjne mają głębokie korzenie ewolucyjne.
Innowacyjność była potrzebna naszym przodkom do przetrwania a jej wartość w dzisiejszym świecie wcale nie zmalała.
Nasze dzieci rodzą się naturalnie obdarzone cechami świetnych naukowców a umiejętne podtrzymanie ich wielkiej ciekawości, jest dla nich bardzo ważne, bo… dobre pomysły zazwyczaj prowadzą do sukcesu, a na dobre pomysły najczęściej wpadają ludzie ciekawi świata!
CIEKAWOŚĆ JEST CECHĄ, KTÓRA JEST DOBRĄ STRATEGIĄ NA PRZETRWANIE
Naukowcy postanowili zbadać, co odróżnia wizjonerów, którzy stale obmyślają dochodowe pomysły, od obdarzonych mniejszą wyobraźnią „typów menedżerskich”, którzy tylko je realizują?
W 2003 roku rozpoczęto, trwające 6 lat badania, którymi zostało objętych ponad 3000 innowatorów z różnych dziedzin, od chemików do inżynierów oprogramowania.
Hal Gregersen, jeden z autorów badania, tak powiedział po ich zakończeniu:
„Wszystkie umiejętności innowatorów, które zaobserwowaliśmy łączy jedno: ciekawość.
Studiowałem wielkich, globalnych przywódców przez 20 lat i to był ich najważniejszy wspólny mianownik. Największym wrogiem innowacyjności, był nieprzyjazny system, w który często się znajdowali.
Spójrzmy na 4 letnie dzieci, one stale zadają pytania. Ale zanim skończą 7 lat przestają to robić, ponieważ szybko się uczą, że nauczyciele bardziej cenią prawidłowe odpowiedzi niż prowokacyjne pytania.
W szkołach średnich rzadko wykazują ciekawość, a kiedy wchodzą w dorosłość i zaczynają pracę mają już ich bardzo mało.
Osiemdziesiąt procent osób na stanowiskach kierowniczych poświęca mniej niż 20 procent czasu na wymyślanie nowych pomysłów”.
Gregersen uważa, że za brak ciekawości i kreatywności starszych dzieci odpowiada źle zaprojektowany system edukacyjny.
Są rzeczy, które możesz zrobić, aby podsycać w swoim dziecku naturalną potrzebę poznawania świata, na przykład:
– codziennie czytać z dzieckiem książki,
– rzetelne odpowiadać na jego pytania,
– eksperymentować i majsterkować,
jednak w pierwszym kroku, żeby mieć do tego zapał i pasję, należy zacząć od zdania sobie sprawy, że:
ciekawość to jeden z kluczowych składników intelektualnego sukcesu twojego dziecka ☀