Co zrobić, żeby dziecko nie bało się sprawdzianów?

Co zrobić, żeby dziecko nie bało się sprawdzianów?

EMOCJE SĄ KONSTRUOWANE

To jedno z najbardziej niesamowitych odkryć związanych z naszym mózgiem i sposobem przeżywania przez nas emocji.

Badania wykazują, że konsekwencje tego odkrycia mogą mieć doniosłe znaczenie dla Twojego dziecka. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy może sprawić, że Twoje dziecko będzie czuło się bardziej komfortowo w szkole oraz osiągało lepsze rezultaty w nauce!

Przed trudnym wyzwaniem (w przypadku dzieci może to być sprawdzian, występ przed publicznością itp.), prawie każde dziecko ma podniesiony puls, przyśpieszony oddech, lekko spocone dłonie, skurcz w brzuchu bądź w gardle i tym podobne doznania. To typowe objawy… no właśnie – tu się pojawia problem, bo te same sensacje w ciele, mogą posłużyć do skonstruowania zupełnie odmiennych emocji przez nasze mózgi…

 

STRES CZY PRZYGOTOWANIE DO WYZWANIA?

Jednej grupie dzieci opisano wyżej wymienione reakcje organizmu jako przejaw stresu i podniesionego poziomu lęku. Drugiej grupie, naukowcy wyjaśnili, że te reakcje świadczą o tym, że mózg mobilizuje swój pełny potencjał i przygotowuje się do poradzenia sobie z trudnym wyzwaniem.

Jaki był tego efekt? Dzieci z drugiej grupy, osiągały o 40% lepsze rezultaty na sprawdzianach! Paradoksalnie, podniesiony puls, nie tylko nie wyłączał możliwości poznawczych tych dzieci (jak klasycznie uważa się, że działa szkolny stres), lecz wręcz przeciwnie, sprawiał, że stawali się oni bardziej skoncentrowani, zmotywowani i przekonani, że poradzą sobie z wyzwaniem, bo ich mózg jest do tego przygotowany. Zmiana nastawienia sprawiła, że mózg na podstawie tych samych bodźców z organizmu, skonstruował zupełnie inne reakcje emocjonalne.

 

MIŁOŚĆ CZY GRYPA, OTO JEST PYTANIE…

Neurolożka, która odkryła to zjawisko, opisała zabawną historię, która sprawiła, że zaczęła ona rozważać nową koncepcję emocji. Wszystko zaczęło się od… zaproszenia na kawę.

Młoda, atrakcyjna  badaczka, potrzebowała odreagowania po ciężkim dniu pracy i pozwoliła się zaprosić na kawę przez – jak to sama określiła – mało atrakcyjnego dla niej kolegę z pracy. Kiedy siedzieli i sączyli czarny napój, nagle ciałem kobiety wstrząsnęły dreszcze, na twarzy pojawił się rumieniec i poczuła uderzenie gorąca. Uważniej przyjrzała się swojemu adwersarzowi i poczuła chęć zacieśnienia tej znajomości. Kiedy wróciła do domu, zwymiotowała, dopadła ją 40 stopniowa gorączka i przez tydzień chorowała na grypę.

To co ją zastanowiło później i skłoniło do badań był fakt, że jej mózg zinterpretował rumieniec, dreszcze i uderzenie gorąca jak pożądanie a nie jako objaw choroby. Gdyby poczuła te same sensacje czekając na autobus późnym wieczorem, nie pomyślałaby, że właśnie w kimś się zakochała, tylko, że zapowiada się długie chorowanie. Kontekst wpłynął na to, co czuła.

 

W JAKI SPOSÓB MOŻESZ ZASTOSOWAĆ TĘ WIEDZĘ W PRAKTYCE?

Lekcja dla Ciebie drogi rodzicu jest taka, że na randki trzeba chodzić zdrowym, żeby nie pomylić grypy z miłością 😊

A z dzieckiem (które jeszcze na randki nie chodzi) warto porozmawiać i zmienić kontekst tego co czuje, przed trudnym wyzwaniem. Możesz zrobić to w niżej opisany sposób:

Co czujesz się przed sprawdzianem (lekcją z nauczycielem, za którym nie przepadasz itp.)? Serce szybciej bije, dłonie się pocą, szybciej oddychasz… Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje? Jaki jest cel takiej reakcji? Kiedy masz takie doznania, w tym właśnie momencie, twój mózg przygotowuje się, do poradzenia sobie z wyzwaniem, które przed Tobą stoi! Niektórzy mówią, że jest to strach. Być może sam/sama do tej pory tak myślałeś/aś. Jednak nie jest to do końca prawda. To oznaka mobilizacji twojego organizmu. Kiedy poczujesz te oznaki, możesz powiedzieć do siebie: mój mózg i moje ciało przygotowuje się do poradzenia sobie z wyzwaniem. Innymi słowy możesz powiedzieć mobilizuję się lub przygotowuję się do wyzwania.

Kiedy dziecko potraktuje w ten sposób reakcje swojego organizmu, może lepiej czuć się w szkole, być bardziej skoncentrowane oraz zmotywowane, i przede wszystkim osiągać lepsze rezultaty ze swojej pracy – a potwierdzają to liczne badania.


Zapoznaj się z pełną treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 10 -11 oraz 17-18  września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2022/