dzieci emocje

NEGATYWNE ETYKIETY ZABIJAJĄ ZDOLNOŚCI DZIECKA

Każdy z nas urodził się z potężnym impulsem rozwojowym. Ucząc się chodzić, czy mówić, nasze maluchy nie przejmowały się tym, że upadają, popełniają błędy i nie martwiły się, że mogą się ośmieszyć. Jednak kiedy dzieci osiągają zdolność do samooceny, niektóre z nich zaczynają obawiać się wyzwań. Martwią się, że okażą się głupie czy niezdolne. Negatywne […]

Dwa nastawienia

Robert Sternberg, współczesny ekspert od inteligencji, uważa, że głównym czynnikiem który decyduje o tym, czy dziecko osiągnie mistrzostwo, nie są wrodzone zdolności, ale celowe zaangażowanie w rozwój. Nie zawsze ci, którzy na początku byli najinteligentniejsi, okazują się najinteligentniejsi na końcu, stwierdza badacz. Naukowcy rozdali uczniom dość łatwe testy logiczne, które dzieci z chęcią rozwiązały i […]

Autorzy programu Mistrzowie Matematyki

Trzecioklasistka uczy matematyki starszego brata

Historia, opowiedziana przez tatę, którego córka uczestniczy w kursie Mistrzowie Matematyki. „Ostatnio zobaczyłem, że moja córka, trzecioklasistka, tłumaczy coś z zaangażowaniem mojemu synowi, który chodzi do szóstej klasy. – Co robicie? – Spytałem. – Majka tłumaczy mi Twierdzenie Pitagorasa, bo nie zrozumiałem tego w szkole, a ona dobrze to umie wyjaśnić. Spodziewałem się dużo po […]

nastolatki wiara w zmianę blog

Dzieci, które wierzą, że mogą się zmienić, lepiej się czują

Zasada zmienność/stałość (pisaliśmy o niej w poprzednim artykule http://www.akn.pl/5716-2/) nie dotyczy tylko sukcesów w nauce. David Scott Yeager z Uniwersytetu w Teksasie chciał znaleźć sposób, by zapobiec depresji u nastolatków, częstej na początku nauki w liceum. Uważał on, że problem tkwi między innymi w przekonaniu młodzieży, że osobowość jest niezmienna i nie można jej modyfikować, […]

dzieci zmiana rozwój

Dzieci, które wierzą, że mogą się zmienić, lepiej się uczą!

Wspomniana już wyżej Carol Dweck odkryła coś przedziwnego – uczniowie, którzy wierzą w możliwość rozwoju własnej inteligencji, uczą się lepiej! Dweck dzieli ludzi na dwa typy: tych, którzy są przekonani, że inteligencja oraz inne cechy to rzeczy wrodzone i nie można ich zmienić (stałościowcy), oraz tych, którzy są nastawieni na rozwój i wierzą, że poziom […]

pochwały dla dziecka w nauce

Pochwały, które wzamacnają poczucie własnej wartości dziecka

Zmieniając sposób chwalenia, możemy wzmocnić poczucie własnej wartości i budować zdrową wiarę w siebie u swoich dzieci. Profesor Dweck, badając dzieci w różnym wieku (zarówno przedszkolaki, jak i dzieci chodzące już do szkoły), dawała im zadania odrobinę za trudne na ich wiek. Zaobserwowała ona, że dzieci reagowały na to na dwa sposoby. Jedne szybko zniechęcały […]