Pochwały, które wzamacnają poczucie własnej wartości dziecka

wzmacnajace-pochwaly

Zmieniając sposób chwalenia, możemy wzmocnić poczucie własnej wartości i budować zdrową wiarę w siebie u swoich dzieci.

Profesor Dweck, badając dzieci w różnym wieku (zarówno przedszkolaki, jak i dzieci chodzące już do szkoły), dawała im zadania odrobinę za trudne na ich wiek. Zaobserwowała ona, że dzieci reagowały na to na dwa sposoby. Jedne szybko zniechęcały się, marudziły a nawet złościły. Były jednak i takie, którym próby rozwiązania za trudnych zadań sprawiały frajdę, zadania wydawały się ciekawe a samo rozwiązywanie ich było źródłem satysfakcji. Co sprawiło, że dzieci tak różnie reagowały na te same zadania? Dzieci te miały różne nastawienie do wyzwań i porażek, a kluczowym czynnikiem w kształtowaniu tego nastawienia okazał się …sposób chwalenia.

Jeżeli dziecko przynosi piątkę ze sprawdzianu i słyszy >Jesteś taki inteligentny<, oznacza to, że wiąże swój sukces z trwałymi wrodzonymi cechami intelektu. Tego typu chwalenie może prowadzić do tzw. nastawienia statycznego, dlatego też nazywamy je chwaleniem statycznym. Dzieci o tym nastawieniu > jestem inteligentna/y< zazwyczaj wybierają łatwiejsze zadania, które można rozwiązywać szybko i bezbłędnie, pokazując tym samym swoją domniemaną wrodzoną inteligencję. Dla osób chwalonych za talenty porażka staje się bolesnym doświadczeniem. Gdyż  „świadczy”  o ty,  że … utraciły swój talent.

Psychologowie zalecają chwalenie w duchu nastawienia rozwojowego, czyli docenianie włożonego w pracę wysiłku i zaangażowania, np.: > Widzę, że się napracowałeś<.  Badania Carol Dweck pokazują, że 90% dzieci chwalonych za wysiłek wybiera potem trudniejsze testy, przy których wiedzą, że mogą się dużo nauczyć i przy kolejnych próbach poprawiają swoje wyniki. Dzieci z nastawieniem rozwojowym są bardziej zmotywowane, bo podkreślamy wartość tego co mogą kontrolować -> Zawsze przecież mogę się bardziej postarać , zaangażować<. Dzieci regularnie chwalone za wysiłek, w testach rozwiązują o 30-40 % więcej łamigłówek matematycznych niż dzieci chwalone za inteligencję.

Przykłady pochwał rozwojowych

Widzę, że się napracowałeś/mocno starałeś; podziwiam Twój zapał/zaangażowanie, wytrwałość; cieszę się, że sprawia Ci to tyle radości; widzę postępy/coraz lepiej Ci to wychodzi; mnie się podoba; cieszę się, że potrafisz się zaangażować / że masz tyle pasji/energii; cieszę się z Twoich postępów; porażka nie istnieje, jest nauka itp.

Zapoznaj się z treścią naszego biuletynu tutaj.

W dniach 9  oraz 16 września organizujemy DNI OTWARTE Akademii Nauki wraz z bezpłatnymi lekcjami pokazowymi.😊

To jedyny moment w roku, aby przetestować nasze zajęcia!

Zapisy na lekcje pokazowe ▶️ https://www.akn.pl/dni-otwartych-drzwi-2023/