CO SIĘ DZIEJE W MÓZGU DZIECKA W WIEKU SZKOLNYM?

Kiedy dziecko idzie do szkoły, jego mózg się zmienia i ogranicza tę cudowną zdolność mimowolnej i bezwysiłkowej nauki, którą mają dzieci w wieku przedszkolnym.

Mózg dziecka dojrzewa i zmienia swoją organizację. Nie chłonie wszystkich informacji z otoczenia „jak leci”, lecz zaczyna je selekcjonować, uczy się tego, na czym dziecko się skoncentruje. Dlatego musimy dbać o to, żeby początkujący uczeń, na starcie swojej długiej ścieżki edukacyjnej, uczył się jak najlepszymi metodami, w życzliwej i wspierającej atmosferze. Szczególną troską musimy objąć naukę czytania i matematyki, gdyż będą stanowić one filar umiejętności uczenia się i myślenia młodego człowieka.

 

🍀 Nauka czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego

Nauka czytania przez składanie literek i sylab jest mało efektywna. Ten sposób uczenia czytania stosowany jest od blisko 300 lat i wiemy już, że dzieci za nią nie przepadają. Tym bardziej, że najczęściej po kilkunastu minutach żmudnego literkowania okazuje się, że dziecko zupełnie nie wie, co czytało. Dziś nasza wiedza na temat mózgu i czytania znacznie posunęła się do przodu, co pozwoliło opracować bardziej skuteczne, efektywne i przyjazne metody opanowania tej umiejętności.

Nauka czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego jest wymagająca, ale też zachęcająca, bo dzieci (i rodzice) bardzo szybko widzą efekty swojej pracy, co motywuje do coraz lepszego posługiwania się tą umiejętnością.

Stosowana przez nas metoda zakłada również ćwiczenie myślenia, pamięci i koncentracji, dlatego trening nie ograniczają się wyłącznie do czytania, a możliwe do zaobserwowania efekty sięgają znacznie dalej.

 

🍀 A co z matematyką?

Z badań profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej, wynika że 50% czterolatków przejawia wybitne zdolności matematyczne. Jednak już po ośmiu miesiącach nauki matematyki w pierwszej klasie, liczba dzieci uzdolnionych matematycznie spada o połowę.

Potwierdzają to również badania Ellen i Roberta Kaplanów, którzy są profesorami na Harvardzie. Uważają oni, że dzieci tracą uzdolnienia matematyczne, gdyż uczone są w sposób mało ambitny i odtwórczy.

 

Uwaga: dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 przez rok czasu nie stanowi wyzwania dla mózgu zdrowego siedmiolatka.

Metody Kaplanów, cieszące się na całym świecie dużym uznaniem (posługujemy się nimi również w Akademii Nauki) zakładają stawianie przed dziećmi ambitnych wyzwań, które przede wszystkim rozwijają umiejętność logicznego myślenia.

Efekt?

W czwartej klasie dzieci rozwiązują skomplikowane układy równań, w piątej rachują macierze a w szóstej obliczają pochodne, granice i całki i uwielbiają to robić, mimo tego, że wiele z nich przyszło do Akademii, bo nie lubili matematyki.

 

Ambitnie i w życzliwej atmosferze…

 

Życzymy miłego dnia i przyjemnych wrażeń  podczas czytania naszego bloga😊